De Consumentenbond verdient jaarlijks miljoenen aan provisie op prijsvergelijkingen op de website van de organisatie. Als consumenten overstappen naar bijvoorbeeld een andere energieleverancier of zorgverzekering, krijgt de Consumentenbond 30 euro.

Volgens De Telegraaf verdient de organisatie daardoor per jaar meer dan vier miljoen euro. Dat is opmerkelijk, want de bond heeft vaak kritiek op provisies bij andere bedrijven.

In het jaarverslag van de Consumentenbond staat de provisiewinst onder ‘Overige bedrijfsopbrengsten’. Daar staat een bedrag van 6,5 miljoen euro achter. Een woordvoerster meldt dat daar ook licentieverkopen (bijvoorbeeld voor producten met het label ‘beste in de test van de Consumentenbond’) en verhuuropbrengsten onder vallen.

‘Geen bedrijven bevoordelen’

De Consumentenbond wil niet zeggen hoeveel er op de provisies wordt verdiend, maar de woordvoerster zegt wel dat er een miljoen aan verhuurinkomsten binnen komt. De licentieverkopen zouden ook ongeveer een miljoen euro binnenbrengen, zeggen deskundigen tegen De Telegraaf. Dan blijft er vier miljoen over voor de provisies op de prijsvergelijkingen.

De bond benadrukt dat aan ieder bedrijf dezelfde provisie wordt verdiend, zodat er geen prikkel is om een bepaald bedrijf te bevoordelen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl